EmailLinkedIn

 

 

 Solliciteren bij ICM 

Sollicitatieprocedure


Wij willen natuurlijk de best passende kandidaat aannemen. Maar ja, welke organisatie wil dat niet? Bij de term best passende kandidaat denken wij aan degene die geknipt is voor de functie, een aanvulling is op het team en dezelfde waarden heeft als de ICM. Dat is natuurlijk nogal wat en daarom besteden wij veel aandacht aan de sollicitatieprocedure. Dat begint al bij het doornemen van de sollicitaties waarbij de selectiecommissie (iemand van HR, de manager van de afdeling en 2 collega’s) de cv’s en motivaties bestuderen. We kijken daarbij breder dan of de werkervaring van de kandidaat één op één aansluit bij de inhoud van de openstaande functie. De gevraagde competenties kunnen ook ontwikkeld zijn in een werkervaring die op het eerste gezicht niet direct een match lijkt. Daarnaast gaat onze aandacht ook uit naar de motivatie van de kandidaat voor de functie maar ook zeker voor ICM als organisatie.
 
Tijdens de kennismaking met een kandidaat willen wij diegene graag goed leren kennen. Natuurlijk willen we heel graag weten waarom iemand bij ICM in deze functie wil werken en wat voor ervaring en eigenschappen die persoon meeneemt. Maar aan de andere kant willen we ook een compleet beeld geven van ICM als organisatie, het team en de functie. We zijn daarin altijd eerlijk en transparant en we willen dat alles op tafel komt, ook de soms minder leuke kanten van een baan.
 
Wij willen de kandidaat aannemen die het beste past bij ICM en bij de functie. En andersom willen we dat de kandidaat een bewuste en afgewogen keuze voor ons maakt en heel enthousiast is om samen aan deze nieuwe uitdaging te beginnen. 

 

De stappen

  • Solliciteren - We beloven je sollicitatie met aandacht te bekijken en je zo snel mogelijk een reactie te geven.
  • Eerste kennismaking - Wij zien dit echt als een eerste wederzijdse kennismaking. Van beide kanten dus. Wij willen natuurlijk alles van jou weten. Er is ook genoeg ruimte voor jou om meer te weten te komen over ICM en de ins en outs van de functie. We creëren een ontspannen sfeer door daarnaast te vragen naar interesses buiten je professionele leven en delen deze van onszelf ook in het gesprek. Zo voel jij je hopelijk op je gemak, kan je jezelf zijn en krijg je een goede indruk van ICM en de functie.                                           
  • Tweede kennismaking - Dit is een tweede kennismaking met andere medewerkers van ICM. Om een nóg beter beeld van jou te krijgen maar ook om jou de kans te geven om vragen te stellen die zijn opgekomen na de eerste kennismaking. We stellen open en verdiepende vragen om te achterhalen hoe iemand in specifieke situaties zou handelen.                        
  • Optioneel: derde kennismaking - Bij sommige functies willen we je graag met nóg iemand laten kennismaken, dat kan dan bijvoorbeeld zijn met één van de directieleden voor een compleet beeld. Ook vragen we sollicitanten geregeld een ochtend/middag mee te lopen om te bepalen of er echt een match is.
  • Aanbod - We zijn enthousiast over je en willen je graag toevoegen aan ons ICM team. Daarom krijg je van ons een aanbod met alle voorwaarden voor je nieuwe functie.
  • Je kunt beginnen! - Alleen nog even je handtekening zetten en dan kun je aan de slag. We zorgen er met alle liefde voor dat je hier zo snel mogelijk ingeburgerd bent.

Onepager ICM

 

Er was eens…

Sinds 1 april 2003 bestaat ICM opleidingen & training. Het plan van oprichters Harrie-Peter Roefs en Erik Smithuis was duidelijk: een bedrijf met een unieke spirit opzetten waar de persoonlijke ontwikkeling van mensen centraal staat, zowel intern als extern. Waar naast het behalen van resultaten ook aandacht mag zijn voor plezier. ICM is na al die jaren uitgegroeid tot een sfeervolle, informele en bloeiende organisatie en zal zich zeker blijven ontwikkelen in de toekomst.

De missie

Bewust bijdragen aan groei en ontwikkeling van mensen in hun professionele en persoonlijke leven.

Kernwaarden

Talent doet groeien en maakt de wereld mooier. En als jij je kunt ontwikkelen, doet waarin je gelooft en werkt bij een bedrijf waar je trots op bent, dan raak je betrokken en bevlogen. Het resultaat is een positieve impact op je eigen leven én op dat van anderen. Bij ICM werken we daarom vanuit vier waarden: plezier, aandacht, kwaliteit en resultaat. In de kern komt het erop neer dat we vanuit plezier en aandacht werken aan het leveren van kwaliteit in alles wat we doen. Zo bekeken zien we resultaat als een logisch gevolg van onze werkwijze.

ICM in cijfers

·         Zo’n 200 opleidingen & trainingen

·         Verschillende categorieën: van Coachen als beroep tot Projectmanagement en van HRM tot sales.

·         Zo’n 200 freelance docenten

·         Zo’n 100 medewerkers in dienst bij ICM. Ongeveer 65% vaste medewerkers en ongeveer 35% topparttimers (oproepkrachten met bijbaan of tussenbaan).

·         Verkozen tot Beste Opleider van Nederland: 2013-2014-2015-2017-2018-2019

·         In de top 3 van Best Workplaces verkozen door Great Place to Work: 2014-2015-2016-2019-2020

 

Cultuur

ICM is officieel geen familiebedrijf, maar heeft wel een aantal sterke eigenschappen van een familiebedrijf, zoals; betrokkenheid, stabiele cultuur, persoonlijk, ondernemersgeest (samen de kathedraal bouwen), betrouwbare uitstraling en het feit dat de werknemers trots zijn op de organisatie. Er heerst een informele sfeer. Leven en werken gaan hand in hand bij ICM. Iedere medewerker van ICM wordt uitgenodigd zichzelf te zijn op zijn werk. Successen vieren we samen. We vinden dit belangrijk omdat succes vieren ervoor zorgt dat we er met zijn allen bij stilstaan waarvoor we ons werk doen. Daarnaast motiveert het, geeft het energie en is het een blijk van waardering.

Uit het onderzoek van Great Place to Work blijkt dat ICM het hoogst scoort op onderlinge verbondenheid & plezier. De stelling ‘Mensen hier vieren speciale gelegenheden’ scoort 100%!

“Het unieke aan ICM is de verbinding onderling en persoonlijke aandacht voor elkaar gecombineerd met het behalen van resultaat met kwaliteit. Het is een plek waar je jezelf kan zijn, successen worden gevierd en waar interesse in je wordt getoond als mens en professional. ik ga elke dag met heel veel plezier naar mijn werk!

10 tips voor een goed cv

 

1. Zet alleen relevante dingen op je cv

Wat relevant is hangt natuurlijk af van de functie waar je op solliciteert en waar je nu staat in je carrière. Soms kun je (bij)banen van lang geleden beter weglaten maar soms zijn deze juist relevant, bijvoorbeeld als je een carrièreswitch wilt maken en bepaalde ervaring wilt aantonen.

2. Bekijk je cv door de ogen van iemand anders

Kijk eens kritisch naar je cv met de bril van iemand anders. Zorg dat alle mogelijke vragen over het cv worden beantwoord. Stel, je hebt een periode niet gewerkt, dan vraagt de lezer zich waarschijnlijk af wat je in die tijd gedaan hebt. Om te voorkomen dat dingen ingevuld worden kun je hier beter zelf iets over toelichten.

3. Bekijk je cv nog eens door de ogen van de beslissers

Stel je voor dat jij een nieuwe medewerker moet selecteren voor deze functie. Wat zou jij dan belangrijk vinden aan het cv en waar zou je op letten? Verplaats je dus nogmaals in een ander en maak je cv nóg beter.

4. Zorg ervoor dat je cv past bij wie je bent en hoe je over wilt komen

Daarbij is het natuurlijk belangrijk om te weten wie je bent en waar je voor staat. Ga hierover in gesprek met je omgeving en reflecteer op vorig werk: wat voor situaties en omgevingen geven je energie? En wat wil je in de toekomst juist niet meer? Als dat duidelijk is, is het mooi om dit ook uit te stralen op je cv. Laat daarnaast eigenschappen als creativiteit, enthousiasme of bescheidenheid blijken door ze te onderbouwen met voorbeelden.

5. Maak je cv binnen zes seconden scanbaar

Uit onderzoek is gebleken dat er gemiddeld zes seconden naar een cv wordt gekeken en dat er daarna een oordeel is geveld over de kandidaat: je belandt op de stapel ja of de stapel nee. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie over jou in die cruciale zes seconden te zien is. Check daarvoor vooral de volgende tip.

6. Gebruik kopjes & opsommingstekens (en dus opsommingen)

Het is fijn voor een lezer als een cv overzichtelijk is. Kopjes, opsommingstekens en een overzichtelijke lay-out met voldoende witruimte maken een tekst makkelijker leesbaar en scanbaar.

7. Geef aandacht aan het design en kleur.

Bij design hoef je niet meteen heel groots te denken. Zorg in ieder geval voor een duidelijke opmaak (dik/schuin of onderstreept) van verschillende onderdelen. Denk ook aan kolommen of tekstvakken om design toe te voegen. Kies maximaal twee kleuren om op te vallen en tegelijk te voorkomen dat je cv hysterisch overkomt.

8. Laat je cv door mensen checken en verwerk de feedback

Stuur je cv eens door naar je partner of vrienden en bespreek samen de plus- en verbeterpunten. Soms hoor je dan interessante en nieuwe invalshoeken én het is ook nog eens een dubbelcheck op eventuele spelfouten.

9. Zorg voor een goede bestandsnaam en sla je cv op als PDF bestand

Zet je eigen voor- en achternaam in de bestandsnaam zodat je cv makkelijk (terug)gevonden kan worden. Sla het document op als een PDF-bestand in plaats van een Word-document om te voorkomen dat alles verspringt.

10. Vergeet niet te lachen! 

Solliciteren is niet altijd leuk en gemakkelijk maar je kunt er maar beter het beste van maken. Kom binnen met een glimlach: je wordt er zelf vrolijker van én het zorgt voor een goede eerste indruk.

10 tips voor een goede motivatiebrief

 

1. Check je motivatie voor de motivatie

Heb je zin om de motivatie te schrijven voor deze functie? Als dit het geval is ben je waarschijnlijk echt enthousiast over deze functie en kijk je er naar uit om jouw verhaal te vertellen aan de organisatie. Dit is een eerste stap voor een goede motivatiebrief.

2. Omschrijf wie je bent

De organisatie wil natuurlijk graag een beeld van je. En dan niet alleen van je werkervaring en opleidingen maar juist ook van jou als persoon. Dus licht je persoonlijkheid toe en schets een compleet beeld van jezelf.

3. Omschrijf wat je kunt

Het is goed om in je motivatiebrief duidelijk te maken waar je goed in bent. En dan is het aan te raden om 3 tot 5 dingen te kiezen (die je écht goed beheerst) en deze toe te lichten met concrete voorbeelden. Hou hierbij ook rekening met de competenties die gevraagd worden voor deze functie

4. Omschrijf wat je wil

Nu je bekend hebt gemaakt wie je bent en wat je kunt is het ook belangrijk om te verduidelijken wat je wil. Beschrijf daarom waarom je deze functie wil en waarom deze functie perfect is als volgende stap voor jou. Probeer zo concreet mogelijk te zijn zodat je opvalt tussen de stapel met motivaties

5. Motiveer ook je keuze voor de organisatie

Laten we het nu nog een beetje persoonlijk maken. Maak duidelijk waarom je graag bij deze organisatie wil werken. En draai het ook om: waarom pas jij goed bij deze organisatie?

6. Licht je competenties toe

Alleen een opsomming geven van je competenties is een beetje te nietszeggend. We willen ook graag weten waaruit blijkt dat je deze competentie bezit (gedragingen) en in welke situaties dit goed van pas kan komen.

7. Laat je enthousiasme zien

Het zou fijn zijn als de lezer van jouw motivatie jouw enthousiasme kan merken en jij het idee geeft dat je zin hebt om aan de slag te gaan. Maar maak er niet teveel een show van want dit moet echt vanuit jezelf komen.

8. Geef toelichting op mogelijke opvallendheden

Het is slim om de mogelijke vragen die de lezer van jouw cv en motivatie heeft maar meteen toe te lichten. Denk hierbij aan vraagtekens die kunnen ontstaan over bijvoorbeeld een gat in je cv of een carrièreswitch.

9. Een motivatie is een aanvulling op je cv

Een motivatie is dus geen samenvatting van je cv. Het moet echt een verhaal zijn over jou en waarom je geknipt bent voor deze functie.

10. Vergeet niet te lachen! 

Solliciteren is niet altijd leuk en/of makkelijk maar je kunt er maar beter het beste van maken. Een glimlach helpt altijd.